Innehållsförteckning
Rätt insikter är nyckeln till en kostnadseffektiv marknadsföring, men det finns ingen insikt utan data. Har du hört talas om Pareto-principen? Principen säger att 80% av din vinst kommer från 20% av dina kunder. Att inte känna dina kunder kan vara ditt dyraste misstag. För att nå din målgrupp och öka avkastningen bör du bygga upp din exklusiva kunddatabas.
Det finns ingen gyllene regel för digital marknadsföring, förutom att en köpt kunddatabas så småningom kommer att slå tillbaka. Det händer för att kontaktgruppen inte är uppbyggd naturligt och inte består av människor som är villiga att vara dina mottagare. För att inte tala om alla GDPR-relaterade problem du riskerar genom att ta genvägar. Samlar du istället in din egna kunddata kommer du nå de personer som faktiskt är intresserade av ditt företag. Med uppdaterad data är det dessutom enklare att både personalisera och segmentera dina utskick.
Att köpa kontakter för en SMS-kampanj är inte hållbart på lång sikt och kommer bara att orsaka besvikelse, förlust av pengar och tid. Att samla in data om nuvarande och potentiella kunder är det första steget mot en effektiv kampanj och generering av leads. Och det är inte så svårt!
Våra kunders erfarenhet visar att vinsten för en SMS-kampanj som skickas till den naturligt byggda kontaktgruppen är minst 10% större än den som skickas till en köpt databas. Så, hur kan du bygga din egen databas?
Samla in kunddata med vår widget
Låt oss ta en titt på vår funktion som är utformad för att bygga databaser. Det är ett väldigt enkelt men samtidigt effektivt sätt för er att komma igång! Dessutom kan du designa den för att passa dina behov och matcha ditt varumärkes grafiska profil. Och självfallet är vårt verktyg GDPR-kompatibelt.
Hur implementerar du vår widget för att samla in kunddata?
1. För det första, bestäm vilken information du vill samla in. Tänk på dina potentiella kunder och fundera inte bara på kontaktuppgifter, utan även demografi (ålder, kön) och annan viktig information (intressen, vanor etc.). All information du samlar in här kan användas för att segmentera dina framtida SMS-kampanjer!
2. Det andra steget är att logga in i vår kundportal och definiera de data du vill samla in. Efteråt kommer vårt system att förbereda ett skript som du kan klistra in i din hemsidas källkod. Fördelen med vårt verktyg är att du inte behöver vara Bill Gates, det är väldigt enkelt! ?
3. När vår widget är inlagd på din hemsida är du redo att samla in värdefull kunddata! Varje lead godkänns via SMS och läggs till i den mottagargrupp du väljer eller skapar i kundportalen. Därefter är du redo att använda all data i dina SMS-kampanjer!
Förbättra dina kampanjer med rätt data
En stor fördel med att bygga din egna kunddatabas är att det garanterar att dina framtida SMS-kampanjer stämmer överens med regler för marknadsföring via SMS. Genom att använda vårt verktyg så marknadsför du dig mot de konsumenter som faktiskt frivilligt delat sin data med ditt varumärke och är intresserade av få veta mer! Om du vill öka svarsfrekvensen kan du locka dina kunder med välkomsterbjudanden eller andra förmåner.
En köpt databas är sällan en bra idé, särskilt om du köpt den till ett billigt pris och utan referenser. När du skickar ut SMS-kampanjer till en köpt databas finns snarare risken att registrera dina meddelanden som spam.
Som marknadsförare och entreprenörer letar vi ständigt efter kreativa sätt att nå potentiella och befintliga kunder. Innan du investerar din tid och dina pengar, tänk en extra gång på din målgrupp. Bygg din exklusiva databas via SMS och se till att du ökar din försäljningsvolym.
Du kan läsa mer om hur du kommer igång med vår smarta widget i den här guiden.