Innehållsförteckning
Julen närmar sig med stormsteg och det är hög tid att du spetsar till kommunikationen för att fånga dina kunders uppmärksamhet under julhandeln och mellandagsrean. Julhandeln är en av årets största shoppingperioder – den svenska försäljningen för december månad förväntas uppgå till 87 miljarder kronor. Det innebär också att alla återförsäljare vill nå ut med sina budskap, så se till att ha rätt strategi på plats för att just dina erbjudanden ska stå ut från mängden.
Analysera och följ upp tidigare kampanjer
Dra nytta av tidigare kampanjer genom att analysera resultatet från andra stora shoppinghögtider så som Black Friday, Cyber Monday och tidigare års julkampanjer. Med hjälp av tidigare resultat kan du anpassa din kommande kampanj för att maximera din försäljning. Se över vilket typ av innehåll, vilka kanaler och vilka produkter som fungerat bäst hos dina kunder. Följ upp din Black Friday-kampanj och se till att kommunicera med dina kunder hela vägen in i 2022.
Julanpassa innehållet
Fånga dina kunders uppmärksamhet genom att julanpassa din hemsida, dina produktförpackningar och din kommunikation. Gör det tydligt för dina kunder att de har kommit till rätt ställe för att handla sina julklappar. Se även till att göra det enkelt för dina kunder att söka och navigera sig bland dina produkter på din hemsida.
Fortsätt kommunicera med dina kunder genom mellandagsrean. Anpassa dina kampanjer och avsluta året på topp!
Varför SMS-kommunikation?
Du behöver aldrig utesluta någon kanal i din kommunikationsstrategi, men det är viktigt att du överväger vilken kanal som lämpar sig bäst för dina syften, ditt budskap och dina kunder.
Om du vill nå dina kunder snabbt, och fånga deras uppmärksamhet är SMS den perfekta kanalen! SMS når mottagaren inom 4 sekunder och har en öppningshastighet som är över fyra gånger högre än e-post. Du kanske tror att SMS-utrymmet på 160 tecken inte skulle vara tillräckligt, men vi har flera funktioner som kan hjälpa dig att göra innehållet mer attraktivt och användarvänligt.
Tydlig CTA med länkar
I SMSAPI kan du enkelt lägga till länkar i dina SMS-utskick om du önskar dirigera dina kunder till en specifik landningssida, fil, video eller bild. Här har du chansen att inkludera en enkel CTA (call to action) direkt i ditt SMS-utskick, utan att det tar för mycket plats.
Se till att dra in värdefull trafik till din hemsida! Bara fantasin sätter gränser, om du har en härlig julhälsning (video, bild eller landningssida) kan du även länka in den i ditt SMS. Använd dig av vårt verktyg “cut.li” för att förkorta länkarna – dessutom får du på så sätt ännu bättre uppföljning efter dina kampanjer. Vårt verktyg gör det nämligen möjligt att spåra antalet klick, samt tid och datum för respektive klick.
Personligt
När du har din kunddatabas uppladdad i vår kundportal kan du personalisera dina utskick. Med hjälp av kunddata kan du bland annat nämna dina kunder vid namn. Det kanske låter trivialt, men att inleda dina SMS med exempelvis ”Hej Erik!” är av allra störta vikt när det kommer till kundrelationer och kundlojalitet. Det kommer dessutom påverka hur ditt varumärke uppfattas av mottagaren.
Du kan dela in din kunddatabas i grupper för att segmentera dina utskick och på så sätt nå rätt person med rätt budskap! Förslagsvis kan du dela in grupper efter kön, ålder, bostadsort eller intressen. Anpassa därefter ditt innehåll utefter respektive målgrupp. Dina kunder kommer uppskatta att få relevanta erbjudanden och din kommunikation kommer bli effektivare då du undviker att spendera pengar på utskick som mottagaren inte finner intressant.
Rabattkoder
Den här tiden på året innebär en stor möjlighet för dig att maximera din försäljning. Julklappar, mat, kläder, upplevelser och resor är bara några exempel på vad konsumenterna handlar under december månad. I och med den höga konkurrensen är det viktigt att du gör allt du kan för att få dina kunders uppmärksamhet.
SMS är en utmärkt kanal för marknadsföring och kommunikation, speciellt när det kommer till e-handel. Med SMS får du dina kunders uppmärksamhet snabbt. Genom att kombinera dina utskick med länkar och rabattkoder kan du ge dina kunder en tydlig call to action.
I SMSAPIs plattform kan du importera och generera rabattkoder som kan implementeras i dina SMS-kampanjer. Allt du behöver göra är att lägga till en parameter i ditt meddelande, och varje skickat SMS kommer att levereras med en unik rabattkod. Viktigast av allt, genom att använda den här funktionen i SMS-kampanjen kommer dina mottagare kunna ta del av erbjudandet direkt i telefonen, och du kommer kunna spåra kampanjens effektivitet.