Grunderna för SMS-kampanjer och content marketing - SMSAPI

Innehållsförteckning

I tider där tar vi emot enorma mängder information, oavsett om vi vill ha den eller inte, är det svårt för företag att stå ut. Färgglada reklampelare, produktplaceringar medan du tittar på din favoritserie och annonser i sociala medier. Vi översvämmas med intryck och annonser överallt, dagligen. Men det finns sätt att stå ut från massan.

Det produceras mer och mer information som distribueras i alla typer av kanaler som når ut till massan. Tyvärr blir informationen därmed allt mindre värdefull och användbara för konsumenterna. Mottagaren blir alltmer trött och tveksam. Men om du lägger mer fokus på värdefullt innehåll och riktar kampanjerna på rätt sätt så kommer ditt företag få större genomslag.

Hur väcker du potentiella kunders intresse och skapar kundengagemang och lojalitet? Använd följande tips för er framtida SMS-kampanj och content marketing (innehållsmarknadsföring).

I artikeln får du följande information

  • Vad är content marketing och hur du använder det i dina SMS-kampanjer
  • Hur du kan dra nytta av content marketing
  • Hur du personaliserar ditt innehåll för att öka kampanjens effektivitet

Personen i centrum

Oavsett om du riktar in dig på B2B- eller B2C-kommunikation så är det viktigt att komma ihåg att kommunikationen sker mellan människor (Human to Human), inte datorer.

Den största utmaningen för en framgångsrik kommunikation är att ha ett tydligt budskap, rätt tidpunkt, en tydlig CTA (call to action) och framför allt – en personlig dialog med mottagaren. En sådan relation liknar en riktig konversation och stärker lojaliteten och tilliten. Det är ett utmärkt sätt att göra din marknadsföring (inklusive SMS-kampanjer) engagerande och roliga!

Skapa en personlig kundrelation

Ett exempel på SMS-meddelande med personaliserat innehåll

Ett SMS-meddelande innehåller max. 160 tecken, och några av dem är värda att använda för att personalisera meddelandet. Om din kunddatabas innehåller förnamn och efternamn kan du använda den data för att exempelvis säga ”Hej Helia”.

I kommunikationskanaler som är direkta och personliga, såsom SMS, är det viktigt att använda imperativ som exempelvis ”Köp”, ”Kom in” osv. Sådana verb är exempel på Call to Action (CTA), som uppmuntrar kunden att reagera och agera.

Som en reaktion på personalisering så upplever mottagaren att meddelandet är unikt och specifikt riktat mot just den personen. Vårt systerbolag SMSAPI i Polen har utfört en undersökning och resultatet visar att ett personligt erbjudanden är mycket mer effektivare än ett allmänt. Det bekräftar att personaliserade meddelande är viktigt för en effektiv SMS-marknadsföring.

SMS-kampanjer öppnar också en annan dörr för H2H-kommunikation. När du bygger din kunddatabas, med exempelvis vår funktion SMS-nyhetsbrev, är det också viktigt att fråga dina kunder om exempelvis ålder, kön, intressen eller skostorlek. Genom att samla in sådan information kan du enkelt skapa en skräddarsydd kampanj som uppfyller kundens förväntningar.

Prioritera användbarhet

Ett exempel på SMS-meddelande med en förkortad URL.

I en värld med ett informationsöverflöd (även känt som infobesity), är det svårt för kunder att förstå och agera på all information som de ser överallt. Som ett resultat är beslutsprocessen mycket mer komplicerad då det blir svårt att filtrera all information.

Content marketing är inget annat än skapande och distribution av värdefullt innehåll som möter kundernas behov och förväntningar. När du skapar ett SMS måste du ha denna fråga i åtanke; kommer mina mottagare att uppleva meddelandet som användbart?

Ett användbart meddelande tillgodoser behoven, ger ett värde, utbildar eller underhåller. Ett sådant SMS är inte skadligt eller irriterande, utan tvärtom förmedlar det ett värdefullt och ärligt budskap.

Hur spårar ni inkommande trafik från en SMS-kampanj?

Värdefullt budskap

Ett exempel på ett SMS-meddelande med rabattkod och URL

Ett effektivt SMS är det som får mottagaren att göra den önskade åtgärden, exempelvis fylla i ett formulär, klicka på länken, nyttja rabattkoden eller ta del av viktig information (ex leveransstatus eller beställningsbekräftelse).

För att säkerställa att ditt meddelande uppfattas på rätt sätt är det bäst att vara så konkret och tydlig som möjligt, glöm metaforerna. Ett bra budskap är det som återspeglar ditt varumärke och ger mottagaren tydlig, ärlig och transparent information.

Och till sist: lär känna din kund

”Det finns inget att frukta, det är bara att förstå” sa en polsk Nobelprisvinnare. Detsamma gäller kundrelationer. För att möta deras förväntningar och behov måste du förstå hur de tänker.

Försök ta reda på vad som stimulerar deras beteende, vad de behöver och vilka orsaker som ligger bakom de beslut de tar. Vilka är deras utmaningar? Hur kan dina produkter/tjänster hjälpa kunderna? Hur kan ditt meddelande bemöta behovet?

Ett exempel på en rolig och engagerande SMS-kampanj

Dessa frågor är en del av skapandet av dina buyer personas. Buyer personas är representativa personligheter som baseras på din kunddata och dina undersökningar.

Ord är kraftfulla. Om du använder dem klokt kan de ge ett stort värde åt ditt företag. För att skapa bra innehåll som uppfattas spännande, informerande, personligt och användbart bör du följa reglerna för content marketing. Det kräver mer ansträngning men kommer gynna ert företag mycket. Skapa en värdefull kundkommunikation som gynnar båda sidor.