SMSAPI - Skydda dig mot Bluff-SMS

Innehållsförteckning

Det är vanligt att bedragare använder sig av digitala kommunikationskanaler så som SMS och mejl för att lura dig på pengar eller annan känslig information. Vi vill därför uppmärksamma dig och ge dig några enkla knep för att försvåra för dem. I den här artikeln ger vi dig tips på hur du kan avgöra om du fått ett bluff-meddelande, vad du ska hålla utkik efter och hur du kan skydda dig själv i framtiden.

Vad är phishing och bedrägeri? 

Bluff-SMS och -mejl används för att samla in och utnyttja andras personuppgifter. Att bli utsatt för phishing (=nätfiske) eller bedrägeri kan leda till ekonomiska förluster, kapning av personlig identitet och andra allvarliga följder.

Vanligtvis vill avsändaren lura dig att klicka på en länk som innehåller skadligt virus, eller få dig att lämna känslig information så som kreditkortsnummer, lösenord eller annan personlig eller ekonomisk information.  

Hur identifierar man bedrägeri och phishing? 

Det finns flera saker du kan göra för att skydda dig själv mot den här typen av bedrägeri. Avsändaren av bluff-meddelandena utger sig ofta för att vara ett företag du känner till eller litar på. Det kan vara ett logistikbolag, en social nätverkstjänst eller en onlinebutik. Vanligtvis vill de lura dig att klicka på en länk eller öppna en bilaga. 

Exempel på bluff-meddelanden: 

  • De säger att de har märkt någon misstänkt aktivitet eller inloggningsförsök 
  • De hävdar att det finns ett problem med ditt konto eller att du ska uppdatera din betalningsinformation 
  • De säger att du måste bekräfta vissa personliga uppgifter 
  • De inkluderar en falsk faktura 
  • De vill att du klickar på en länk för att göra en betalning 
  • De säger att du är berättigad att registrera dig för en skatteåterbäring  
  • De erbjuder en rabattkupong för gratis produkter 

Vad kan du göra för att undvika bedrägeri och phishing? 

Tänk till innan du klickar på några länkar, kolla på domännamnet, inte bara avsändarnamnet. Kolla även på språket i meddelandet – ofta har de använt sig av ett översättningsprogram och därför är det ofta felstavningar, grammatiska fel eller dåligt uppbyggda meningar. Leta även efter misstänkta bilagor och länkar – det är här 90% av attackerna sker.  

Känsliga data skickas vanligtvis inte via SMS eller e-post från betrodda tjänsteleverantörer, så ber dom dig att lämna känsliga uppgifter så är det med största sannolikhet bedrägeri. Fundera även på om meddelandet du fick var oväntat. Har du köpt något så att du förväntade dig att få ett SMS eller mejl från avsändaren? Om du fortfarande är osäker, gå tillbaka till din orderbekräftelse och spåra din leverans därifrån eller kontakta kundtjänsten hos det företag du handlat av.