Black Friday 2022 - maxa din kampanj

Innehållsförteckning

Årets köpfest Black Friday är snart här och nu rustar alla butiker sig för att kunna presentera de mest lockande erbjudandena till sina kunder. Marknadsföringskampanjer börjar snart rulla ut och tiden är knapp. Har du boostat din Black Friday-kampanj på bästa sätt? Om du känner minsta tveksamhet kan vi lugna dig med att än finns det tid. Och kanske har du inte ens tänkt på en av de mest effektiva, och enkla, sätten att nå ut i bruset – SMS. 

Black Friday är ett relativt nytt fenomen i Sverige men en händelse som vuxit sig riktigt stor på bara några år. De senaste åren har 50% av Sveriges konsumenter planerat att handla i samband med Black Friday och förra året uppgick den totala försäljningen under Black Week till 9,7 miljarder. Black Friday är dessutom startskottet på julhandeln och 2021 uppgav 70 procent av konsumenterna att de planerade att köpa julklappar under Black Friday. Eftersom julhandeln omsätter cirka 80 miljarder varje år vill naturligtvis alla butiker få sin del av kakan. Det innebär naturligtvis att ingen vill halka efter i sin marknadsföring.  

SMS får dig att stå ut i bruset 

En genomtänkt kampanjstrategi bör innehålla flera olika kommunikationskanaler – speciellt inför Black Friday när så många butiker satsar extra mycket på marknadsföring. Med ett lockande erbjudande och tydlig call to action blir SMS en effektiv kanal där du når din målgrupp direkt i mobilen. Under Black Week 2021 skedde 45% av alla köp via webbutik i mobilen.

  • 98% av alla SMS öppnas vilket ingen annan kanal kommer ens i närheten av 
  • 90% av alla SMS öppnas inom 3 minuter. Ditt meddelande kommer att tas emot och läsas snabbt efter utskick utan fördröjning 
  • 75% av konsumenter vill ha erbjudande via SMS 

Så här lyckas du med din SMS-kommunikation inför Black Friday 

  • Var tydlig! Både med ditt erbjudande och vad kunden ska göra för att ta del av det 
  • Bifoga en länk direkt till ditt Black Friday-erbjudande, använd gärna en kortlänk då det sparar antal tecken i meddelandet  
  • Timing är viktigt. Under Black Friday skickas de flesta erbjudanden ut under morgonen – undvik att försvinna i mängden. Skicka gärna en teaser om din Black Friday-kampanj tidigare i veckan och följ upp senare under fredagen 
  • Segmentera och skicka anpassade meddelanden baserat på exempelvis ålder, bostadsort eller tidigare köpvanor  
  • En personlig hälsning med exempelvis förnamn är ett enkelt sätt att få bättre uppmärksamhet
  • Lägg till rabattkod direkt i SMS – det uppskattas av kunder och förbättrar mätningen av kampanjen
  • Gå igenom resultatet för tidigare kampanjer för att se vad som fungerat bättre och sämre
Black Friday-kampanj

Din första kampanj är klar på några minuter 

En av fördelarna med SMS-kommunikation är att det är enkelt att komma igång. På bara några minuter kan du registrera ett konto på SMSAPI, ladda upp din kunddatabas och formulera ett utskick för att sedan skicka det. Enklare blir det knappast.
 
Är du redo att boosta din Black Friday-kampanj? Här hittar du mer matnyttig information och kan komma igång på nolltid.