Innehållsförteckning
Gör dig redo för mors dag! Inför Mors dag spenderar svenskarna mellan 200–500 SEK på sina mammor och alla andra viktiga kvinnor i deras liv. Som ett av årets största detaljhandelstillfälle, med en omsättning upp till 1,3 miljarder, är det viktigt att du har rätt strategi på plats för att du ska locka kunder till din butik och maximera din försäljning.
Men vad ska kommuniceras, med vem och hur? Läs vidare för att ta del av våra tips!
Var ute i god tid
Kom ihåg att vara ut i god tid, redan den 10 maj börjar konsumenter söka efter mors dag-presenter på Google. Underlätta för dina kunder att hitta den perfekta mors dag-presenten genom att skapa anpassat innehåll och tema på din hemsida. Gör det tydligt för dina besökare att de har hittat till rätt butik! Idag kommer 72% av all internettrafik från mobiltelefoner, så se även till att ha en mobilanpassad hemsida för att undvika att förlora potentiella kunder.
SMS-kampanj inför mors dag
Mejlinkorgen kommer snabbt fyllas med mors dag-kampanjer och hälsningar, och sociala medier svämmar över med mors dag-inspirerande inlägg. Ett sätt att fånga dina kunders uppmärksamhet och sticka ut är genom en SMS-kampanj. Genom att använda dig av SMS som marknadsföringskanal kan du effektivisera din kampanj och förbättra ROI. Visste du att SMS har en genomsnittlig ROI på 500%? Med SMS fångar du mottagarens uppmärksamhet på en gång – 90% av alla SMS läses redan inom 3 minuter.
Den digitala utvecklingen har dessutom förflyttat en stor del av all shopping till mobiltelefoner. Idag kan mer än 60% av alla onlineköp spåras till mobiltelefoner. Så varför inte kommunicera med konsumenterna direkt i deras telefoner och på så sätt skapa en enhetlig och enklare kundupplevelse? Genom att använda dig av rabattkoder och länkar direkt i SMS-utskicket kan du göra det enkelt för dina kunder att agera på en gång, direkt i den enhet de använder sig allra mest utav.
Personalisera din SMS-kampanj
För att du ska kunna nå ut till din målgrupp och fånga deras intresse är det av stor vikt att du är personlig i din kommunikation. Kartlägg din målgrupp och kom ihåg att det inte bara är söner och döttrar som handlar mors dag-presenter, utan även fäder, farfäder och barnbarn. Det är viktigt att ha detta i åtanke när du planerar inför din mors dag-kampanj, det vill säga vilka produkter du ska marknadsföra och hur du ska kommunicera dem.
Segmentera din SMS-kampanj genom att gruppera din kontaktdatabas utefter valda parametrar baserat på den information du har om dina kunder (t.ex. kön och ålder) och anpassa därefter innehållet. På så sätt kommer du kunna leverera rätt budskap till rätt person. Dina utskick kommer inte bara bli pricksäkra och kostnadseffektiva, du kommer dessutom få nöjdare kunder och öka dina möjligheter till försäljning.
Vad ska kommuniceras?
Ibland kan det vara nyttigt att skicka hälsningar som inte har som ändamål att sälja. Om du har information om dina kunder är föräldrar, passa då på att skicka en mors dag-hälsning och uppvakta dina kunder!
För att boosta din försäljning är ett tips att skapa en känsla av brådskande i din SMS-kampanj. Det kan du göra genom att till exempel ange att det enbart finns ett fåtal kampanjvaror kvar, eller genom att ha en tidsbegränsad rabattkod. Men framför allt, erbjud dina kunder en extra fördel så att de väljer att handla hos just dig. Du kan till exempel erbjuda en gåva på köpet, gratis frakt eller en rabattkod som kan användas på det aktuella köpet eller på framtida köp.
Liksom andra helgdagar är mors dag ett utmärkt tillfälle för dig att skapa kontakt med dina kunder, erbjuda dem något speciellt och visa din uppskattning mot dem. Med en personlig SMS-kampanj kan du förstärka dina kundrelationer, bygga lojalitet och öka din försäljning!
Exempel på mors dag-SMS
Skrolla här nedan för att inspireras av ett par SMS-exempel!