SMS kundlojalitet

Innehållsförteckning

Vad gör du idag för att fostra kundrelationer som leder till kundlojalitet? För företag som vill förbättra kundlojalitet och maximera ROI är SMS ett oslagbart marknadsföringsverktyg. Med SMS kan du leverera personliga meddelanden som fångar kundernas uppmärksamhet på en gång. Visste du att SMS har en öppningsgrad på 98% och en genomsnittlig ROI på 500%?

Vad innebär kundlojalitet för ditt företag? 

Lojala kunder har stor inverkan på din verksamhets framgång. Medan en nöjd kund har förtroende för och gillar dina produkter eller tjänster, har lojala kunder stor påverkan på din långsiktiga försäljning då de också väljer att komma tillbaka till dig. En lojal kund spenderar vanligtvis mer, gör återkommande köp och rekommenderar ditt företag till vänner och familj. 

Konsumenter har idag högre förväntningar på företag, de nöjer sig inte bara med kvalitativa produkter och tjänster utan söker sig till företag som sätter kunden i fokus och levererar bra kundupplevelser. Det är därför viktigt att du investerar och engagerar dig i dina kunder för att kunna möta dessa förväntningar. Att använda sig av den kommunikationskanal som kunderna föredrar är en av de faktorer som kan bidra till ökad kundlojalitet. Vi har sammanställt en lista med sju tips på hur du kan bygga långvariga kundrelationer med rätt kommunikation.

1. Välkomna nya SMS-prenumeranter 

Det första intrycket av dig som varumärke är alltid viktigt. Se därför till att prenumerationsprocessen sätter tonen för vad dina prenumeranter kan förvänta sig, och säkerställ att du därefter levererar det du lovat. Det vill säga, anpassa dig efter mottagarnas förväntningar på upplevelsen och innehållet av din kommunikation.  

När en kund valt att prenumerera på dina SMS-utskick kan du följa upp med ett välkomst-SMS där du tackar för att de vill prenumerera hos dig. Ett tips är att använda dig av en exklusiv rabatt eller gåva som incitament för att locka fler till att bli SMS-prenumeranter. Skicka med rabattkoden och instruktion om hur man tar del av erbjudandet i välkomstmeddelandet. 

Genom att skapa dessa interaktioner från start kan du bidra till att skapa en grund för den framtida relationen och på så sätt bygga en sund och engagerad kunddatabas.   

Kom ihåg

Det är viktigt att du ber om dina kunders samtycke om att få kommunicera via SMS i förväg. Vill du ha tips på hur du kan gå tillväga för att göra det – kolla in den här bloggartikeln.   

2. Automatisera för naturlig kundkommunikation

Genom att använda dig av vårt API kan du automatisera och effektivera din kundkommunikation, och på så sätt fostra relationen genom att upprätthålla en naturlig dialog. Skicka automatiska SMS-påminnelser vid övergivna varukorgar, kommande bokningar, leveransuppdateringar eller andra statusuppdateringar. Dra nytta av automatiska SMS-utskick för att få dina kunder att känna sig mer kopplade till ditt varumärke och öka sannolikheten för positiva recensioner, rekommendationer och upprepade köp. Att automatisera din kommunikation gör det enkelt för dig att hålla kontakten med dina kunder under hela kundrelationen, i varje steg av kundresan. 

API

Ett API kommer tillhands när den manuella hanteringen av din SMS-kommunikation blir för komplex. Vill du effektivera hanteringen och skapa ett naturligt kommunikationsflöde kan du integrera ditt företags befintliga system med vår SMS-tjänst för att automatisera processerna. Är du enbart i behov av att göra massutskick för t.ex. SMS-kampanjer, erbjudanden och annan allmän information fungerar kundportalen utmärkt. Läs mer om hur du kommer igång med vårt API i den här guiden.  

3. Fortsätt kommunicera efter genomfört köp 

Har du en kund som nyligen genomfört ett köp, se till att nyttja tillfället för att skapa och bygga en långsiktig relation. Passa på medans kunden fortfarande har dig färskt i minnet och fortsätt kommunicera för att främja lojalitet och stimulera framtida köp. 

Du kan använda SMS för kors- eller merförsäljning genom att erbjuda relevanta produktrekommendationer baserat på det senaste köpet, eller tidigare köp. Ett köp ger dig också ett utmärkt tillfälle för att be om en recension eller feedback – visste du att SMS har en svarsfrekvens på 45%? Här finns alltså flera möjligheter för dig att börja bygga starka kundrelationer. 

4. Visa uppskattning med exklusiva SMS-kampanjer 

För att förstärka relationen och lojaliteten till dina kunder är det också viktigt att visa din uppskattning på olika sätt. Det kan ske genom exklusiva rabatter, erbjudanden och gåvor, eller genom att bjuda in till evenemang och andra exklusiva aktiviteter. Var tydlig i din kommunikation att de är viktiga för dig och att du engagerar dig för dem. Den här punkten är framförallt viktig för att du ska kunna möta eller till och med överträffa kundernas förväntningar. I och med att dina SMS-prenumeranter gjort ett aktivt val i att signa upp sig för dina SMS-utskick kommer de också ha förväntningar på att det du kommunicerar är av värde för dem. 

5. Återaktivera passiva kunder och skapa engagemang  

Att driva kundlojalitet innebär inte enbart att se till att dina mest aktiva kunder är nöjda och engagerade, det innebär också att vårda relationen till de mer passiva kunderna som ännu inte blivit lojala. Det kan till exempel vara kunder som inte varit aktiva eller gjort något köp under de senaste veckorna, månaderna eller året, eller prenumeranter som öppnat dina SMS men inte klickat på dina länkar eller konverterat. 

Här finns möjlighet att antingen locka kunder till köp genom personliga och exklusiva erbjudanden, alternativt skapa engagemang och intresse genom att erbjuda annat innehåll såsom tips och tricks, tutorials eller liknande. Anpassa utskicken utefter den typ av innehåll de engagerat sig i tidigare. 

6. Uppvakta dina kunder med födelsedagshälsningar 

Våra dina kundrelationer och skapa en bra bild av ditt varumärke genom att uppvakta dina kunder med personliga födelsedagshälsningar via SMS. I vår kundportal kan du ställa in automatiska utskick för just detta – den enda du behöver är dina mottagares födelsedatum. Passa på att erbjuda en rabattkod eller en gåva för att också öka chanserna till ett framtida köp. Men framförallt är detta ytterligare ett tillfälle för dig att visa din uppskattning och ditt engagemang för dina kunder. 

7. Följ upp, analysera och var personlig 

Det sista tipset, och kanske det viktigaste, följ upp och analysera dina SMS-kampanjer så att du kan anpassa framtida utskick utefter tidigare beteenden och aktiviteter. På så sätt kommer din kommunikation bli mer pricksäker och kostnadseffektiv samtidigt som dina kunder kommer uppskatta att få relevanta och personliga erbjudanden.

Segmentera din kontaktdatabas så att du når rätt person med rätt budskap. Lär känna dina kunder, deras intressen, beteenden och preferenser så att du kan använda den informationen för att leverera kampanjer som generar försäljning, engagemang, samt stärker dina kundrelationer och bilden av ditt varumärke. Kunder förväntar sig att företag ska förstå deras individuella behov och engagerar sig endast i de företag som är personliga i sin kundkommunikation.  

Personalisera dina utskick

I SMSAPIs kundportal kan du använda dig av parametrar för att bland annat nämna dina mottagare vid namn. Det enda du behöver göra är att ladda upp din kontaktlista i plattformen och systemet matchar rätt namn med rätt telefonnummer när du använder dig av parametern “Förnamn” i ditt SMS-utskick. Läs den här guiden för att lära dig hur du laddar upp din kontaktlista.