Innehållsförteckning
Hur kan detaljhandeln använda SMS för att nå sina mål? Vi har samlat tipsen för hur du kan nyttja mobilkommunikation för att driva din verksamhet framåt. Utveckla din kundsupport, utöka medvetandet kring ditt varumärke och öka ditt företags intäkter med SMS. I denna bloggserie visar vi hur olika branscher kan nyttja SMS för att växa och öka sin försäljning.
SMS är en av de effektivaste kanalerna du kan använda för att kommunicera med dina kunder. Med en öppningsgrad på 98%, där 90% av SMSen läses inom 3 minuter är detta en kanal du inte har råd att vara utan. Här kommer några tips på hur du kan komma igång med SMS-kommunikation, hur det kan användas och vad som är bra att tänka på.
Användningsområden
För en detaljhandel är effektiv och snabb kommunikation viktigt för att upprätthålla en bra kundtjänst och här kan en SMS-lösning vara till stor hjälp. Med SMS kan du till exempel automatisera kommunikationen för notiser om orderstatus och tillgängligheten av produkter och samtidigt öka din försäljning. I SMSAPIs kundportal finns det möjlighet att integrera ditt CRM-system med vår SMS-plattform, för att smidigt komma igång med automatiserade utskick.
Med SMSAPI kan du enkelt komma igång med en kostnadseffektiv mobilkommunikation. Det finns flertalet funktioner för att skapa en engagerande kundkommunikation, bland annat kan du enkelt segmentera och personalisera utskick med hjälp av personliga data direkt i SMS-meddelandet. Du kan också använda dig av SMS för att informera om kommande produkter eller kampanjer. Belöna trogna kunder genom att ge dem exklusiva erbjudanden, till exempel inför nya produktsläpp.
Andra fördelar och förslag på hur du kan använda SMS i din verksamhet:
- Skicka riktade erbjudanden med attraktiva erbjudanden och rabatter
- Skicka automatiserade grattishälsningar
- Skicka inbjudningar till digitala eller fysiska event
- Öka trafiken till er fysiska eller digitala butik genom rabattkoder via SMS
- Skicka automatiska meddelanden gällande returer eller garantier
- Kommunikationskanal till anställda
- Samla in kunddata
Kom igång med din SMS-marknadsföring
1. Samla in din egen kunddata
Något många företag idag glömmer bort är att uppdatera sina kunddatabaser. Dåligt uppdaterad kunddata kan innebära att du kommer lägga pengar på marknadsföringsaktiviteter där du vänder dig till helt fel personer. Har du istället en kunddatabas med ny information kan du betydligt enklare nå de personer som faktiskt är intresserade av ditt företag. Med uppdaterad data är det dessutom enklare att både personalisera och segmentera dina utskick. SMS-kampanjer som riktar sig till dina kunder och potentiella kunder kommer vara betydligt mer effektiva. Men hur gör man för att få in dessa uppgifter? Det behöver inte vara särskilt svårt.
Kunder gillar att registrera sig för olika slags lojalitetsprogram när de erbjuds välkomsterbjudande eller andra förmåner. När en kund registrerar sig lämnar hen även sina personuppgifter, inklusive telefonnummer. Detta är troligtvis det enklaste och snabbaste sättet att börja bygga upp din kontaktbas. Ett tips är att använda vår smarta widget som du enkelt kan använda på din hemsida för att samla in kunddata.
Glöm inte att alltid erbjuda kunder möjligheten att avregistrera sig från SMS-utskick. Vår automatiserade funktion “opt-out” genererar en länk som kan inkluderas i meddelandet och hjälper dig att anpassa era SMS-aktiviteter till GDPR. Dessutom kan detta bidra till att du får en högre kvalitet på din kundbas och undviker utskick till personer som inte är intresserade. Du kan även läsa den här guiden för mer information om hur du kommer igång att samla in din egen kunddata.
Kom ihåg!
- – Det är viktigt att du får dina kunders tillåtelse att kommunicera via SMS
– Följ de regler för behandling av personuppgifter som gäller i ditt land
2. Använd dig av rabattkuponger
Även om det blir mer och mer vanligt att vi kollar vår e-post via smartphones är det fortfarande inte lika vanligt som att kolla vår SMS-inkorg på telefonen. Därför är det smart att inte bara skicka rabattkod via e-post, utan också via SMS. Koder som tillhandahålls via SMS är oftast väldigt praktiska – vi lämnar sällan vår telefon, så rabattkoderna som skickas ut finns alltid lättillgängliga!
Du kan också använda dig av SMS för att informera om kommande produkter eller kampanjer. Belöna trogna kunder genom att ge dem exklusiva erbjudanden, till exempel inför nya produktsläpp.
3. Var personlig i dina utskick
Att upprätthålla en relation med hjälp av kommunikation blir allt mer viktigt idag. Det blir svårare för företag att nå ut med sina budskap då vi möts av information vart vi än befinner oss. Kunder blir mer kräsna och söker inte bara efter bra produkter och tjänster utan lägger också stor vikt på den personliga relationen till ett varumärke. Det blir därför även viktigt att du skapar och utvecklar relationen till dina kunder genom att vara personlig och visa uppskattning.
Kunder tycker om att bli bemötta på ett personligt sätt. Därför behöver vi alltid utgå från den unika kunden för att bemöta just dennes förväntningar med personliga meddelanden och erbjudanden. Att segmentera din kundbas utifrån kön, ålder och stad är inte alltid tillräckligt. Lär känna dina kunder, deras beteende och behov för att bli personlig i din kommunikation. Om du lyckas med det kommer du få lojala och engagerande kunder!
För att förstärka relationen och lojaliteten till dina kunder är det också bra att visa uppskattning på olika sätt. Vi erbjuder bland annat funktionen Födelsedags-SMS där du kan automatisera utskick av grattishälsningar. Funktionen tillåter dig att enkelt skicka med en rabattkod som kunden kan utnyttja i din butik. Det enda som behövs för att komma igång är kundernas födelsedatum. På så vis kan du skapa en automatiserad kommunikation som både är personlig och effektiv. Denna typ av aktivitet kan du även applicera i andra situationer där du vill påvisa din uppskattning till dina allra lojalaste kunder och medlemmar.
4. Överväg tid och plats med omsorg
Även om kunden har gett sitt medgivande om att ta emot marknadsföring via SMS innebär inte det att det uppskattas att få meddelanden dagligen eller mitt i natten. Det är också viktigt att inte skicka ut för mycket erbjudanden då detta kan skada ditt varumärke. Dessutom kan effekten bli att kunder alltid förväntar sig erbjudanden och därför enbart handlar när de erbjuds en rabatt.
Kom alltid ihåg att vara personlig och anpassa dina SMS-utskick för att förmedla relevant information till dina kunder. Om ni har flera butiker och en stor kontaktdatabas, dela då in den i mindre, mer exakta segment för att skicka rätt information till rätt person.
Om ni har fler butiker kan du även använda en meddelandemall med hjälp av variabler som rör den specifika platsen för närmaste butik. Kunder bosatta i Göteborg kommer till exempel inte bli glada över att få ett specialerbjudande som endast gäller för en butik i Stockholm. Att skicka irrelevanta aviseringar och information är lika skadligt som att skicka med för hög frekvens.
Tips! Kolla gärna igenom våra enkla guider för att komma igång och lär dig hur du kan använda olika funktioner – du hittar samtliga här!