Innehållsförteckning
SMS-kommunikation kan på många sätt bidra till att din e-handel ökar sin försäljning samtidigt som verksamheten effektiviseras. Med SMS kan du bland annat skicka kampanjer med tydlig call to action, automatiska aviseringar, uppdatera dina kunder om leveransstatus och skapa engagerande tvåvägskommunikation. Du kan också skapa massutskick för att effektivisera din kommunikation och nå ett brett spektrum av konsumenter.
Genom att bli mer personlig i din kommunikation kan du utveckla dina kundrelationer vilket i sin tur leder till lojala kunder. För att du ska lyckas med din SMS-kommunikation är det dock viktigt att du är medveten om dina kunders behov och förväntningar. Utforma dina kampanjer utifrån dina kunders behov och intressen och undvik att skicka slumpartad information om dina tjänster och produkter.
I den här bloggartikeln går vi genom hur du, som arbetar med e-handel, kan accelerera din kundkommunikation, maxa dina kampanjer och förbättra kundupplevelser med SMSAPI.
Skicka SMS-kampanjer
Då nästan alla har en mobiltelefon är SMS en mycket effektiv kanal när du vill fånga dina kunders uppmärksamhet och få dom att agera. SMSAPI har flertalet funktioner för att du ska kunna få ut det mesta av din SMS-kampanj.
Genom att enkelt inkludera länkar i dina utskick kan du leda dina kunder till valfri plats på din hemsida. Använd dig av vårt verktyg korta länkar för att förkorta SMS-innehållet och mät effektiviteten av din kampanj. Kombinera länkar med rabattkoder och informera dina kunder om aktuella kampanjer för att uppmuntra dom att agera på en gång.
Genom att ladda upp din kontaktlista i SMSAPIs kundportal kan du också bli mer personlig i din kommunikation. Inkludera parametrar i dina SMS-utskick och hämta uppgifter från din kunddatabas för att bland annat nämna mottagaren vid namn. När du laddar upp din kontaktlista kan du dessutom skapa grupper för att segmentera dina utskick för att nå rätt person med rätt budskap.
Kom ihåg!
- – Det är viktigt att du får dina kunders tillåtelse att kommunicera via SMS
– Följ de regler för behandling av personuppgifter som gäller i ditt land
– Erbjud kunden möjlighet att avregistrera sig från SMS-utskick. Vår automatiserade funktion “opt-out” genererar en länk som kan inkluderas i meddelandet
Påminn dina kunder om övergivna varukorgar
Händer det ofta att dina kunder lämnar produkter i varukorgen utan att slutföra köpet? Varför inte skicka automatiska påminnelser, och kanske till och med erbjuda fri frakt eller en rabattkod för att öka chanserna för att de genomför köpet? När du skickar SMS når du kunden direkt och riskerar inte att hamna i skräpkorgen, på så sätt fångar du dina kunders uppmärksamhet på en gång. Integrera SMSAPI med ditt företags befintliga system för att automatisera processen.
Följ upp köp med nya produkter eller erbjudanden
Om du haft en kund som nyligen köpt en produkt hos dig kan du tipsa om relaterade produkter eller kampanjer som du tror skulle intressera kunden! Passa på medans kunden fortfarande har dig färskt i minnet. Har du en kund som nyligen köpt en cykel i din webbutik skulle ett SMS kunna se ut enligt nedan.
Automatiska SMS-påminnelser och uppdateringar
Du kan använda dig av SMS-utskick för att underlätta orderhantering och leveransuppdateringar. Det är fördelaktigt för både ditt företag och dina kunder om du kommunicera snabbt och effektivt. Dina kunder ska kunna njuta av sin shoppingupplevelse och ska inte behöva undra om beställningen genomförts eller fundera på om den är på väg.
Med hjälp av automatiska SMS-utskick kan du hålla dina kunder uppdaterade om order- och leveransstatus. Meddela dina kunder via SMS när beställning är lagd och när paketet har skickats.
Effektivisera kundsupport och be om feedback
Genom att använda dig av automatiska SMS-utskick för orderstatus och leveransuppdateringar kan du effektivisera din kundsupport och fokusera på mer komplexa supportärenden. I SMSAPI har du även möjlighet att använda dig av tvåvägskommunikation för att låta dina kunder ge feedback. Med ett långnummer kan du kommunicera med dina kunder i realtid och på så sätt utveckla och förbättra kundupplevelsen.