SMS-kommunikation_gym

Innehållsförteckning

För att lyckas upprätthålla långa variga kundrelationer är kommunikation A och O. Det är inte bara viktigt hur du kommunicerar utan även vilka kanaler du använder. Att konvertera nya kunder är en sak, men att få dem att stanna är kan vara en betydligt svårare uppgift. Se därför till att dina medlemmar får en oförglömlig kundupplevelse redan från början. Läs vidare för att få tips om hur SMS-kommunikation kan hjälpa dig med den uppgiften. 

Varför SMS? 

Med SMS-kommunikation kan du nå dina medlemmar, när som helst, vart som helst. Det finns flertalet användningsområde för SMS för dig som driver eller arbetar på ett gym. Framförallt kan SMS användas för ökad varumärkesmedvetenheten, samt för att driva aktivering och engagemang. När dina medlemmar är ständigt uppdaterade med relevanta nyheter, kommande evenemang och erbjudanden kommer du dessutom kunna underlätta hela kundresan, vilket i slutändan kommer generera i ökad försäljning.  

Skapa engagemang 

SMS är en oslagbar kanal när det kommer till att skapa engagemang och fånga dina medlemmars uppmärksamhet. SMS har en öppningsgrad på 98% och 90% läses inom 3 minuter. SMS-kommunikation kan därför med fördel användas för att driva aktivering hos dina medlemmar, och se till att de engagerar sig i din verksamhet. 

Genom att lära känna dina medlemmars träningsrutiner och kontinuerligt kommunicera med dem via SMS kan du stärka deras närvaro genom att bland annat kommunicera om kommande evenemang och pass. Se till att dina medlemmar utnyttjar era tjänster till fyllo så att de blir mer involverade i din gymverksamhet.  

Var personlig 

Att vara personlig i sin kommunikation är av allra största vikt. Konsumenter vill känna att du pratar just till dem och det behöver inte vara så svårt. Ett bra första steg är att personlisera meddelandet genom att inkludera mottagarens namn i utskicket. För att spetsa till kommunikationen ytterligare, och för att inte försvinna i mängden, är det bra att du lär känna dina medlemmar och anpassar dina utskick därefter. Om du skickar meddelanden som mottagaren inte finner intressant är risken att du förlorar deras uppmärksamhet. Ser du istället till att segmentera och skicka rätt budskap till rätt person kommer du kunna öka din försäljning och dina medlemmars engagemang. 

Så kan du använda SMS 

Kampanjer och erbjudanden 

SMS är en utmärkt kanal för att uppmärksamma om aktuella kampanjer och erbjudanden. Genom att vara kort och precis i ditt budskap, med tydliga call to action, kan du på ett effektivt sätt fånga dina medlemmars uppmärksamhet. Du kan på ett enkelt sätt inkludera länkar om du vill skicka mottagarna till en specifik landningssida. Har du en kampanjkod kan du använda dig av vårt verktyg för rabattkoder och därefter mäta effektiviteten av din kampanj direkt i vår kundportal. 

Kom ihåg!

    – Det är viktigt att du får dina kunders medgivande för SMS-marknadsföring
    – Följ de regler för behandling av personuppgifter som gäller i ditt land
    – Erbjud alltid möjlighet för att avregistrera sig från SMS-utskick. Vår automatiserade funktion “opt-out” genererar en länk som kan inkluderas i meddelandet

Öka trafiken till din hemsida 

Med hjälp av SMS kan du dessutom driva trafik både till din hemsida och app. Då vi har telefonen nära till hands och ofta öppnar meddelanden på en gång är SMS en bra kanal för call to actions. Inkludera länkar i SMS-utskicken för att dirigera mottagarna till önskad landningssida. Förslagsvis kan du göra utskick där du uppmanar dina medlemmar att anmäla sig till kommande pass eller förnya sina medlemskap. Vårt verktyg för korta länkar är även utmärkt för att kunna mäta effektiviteten i SMS-utskicken. Du kommer nämligen kunna se klickfrekvens för varje SMS-utskick samtidigt som du skapar mer utrymme för ditt meddelande. 

Information och påminnelser 

Ytterligare en anledning till att använda SMS-kommunikation är för att förbättra den övergripande kundupplevelsen. SMS behöver inte enbart användas i försäljningssyfte, utan kan även användas för att hålla dina medlemmar uppdaterade genom bokningsbekräftelser och påminnelser. Då SMS öppnas både oftare och snabbare än till exempel mejl är SMS en kanal som är användbar när du vill uppmärksamma dina medlemmar om kommande händelser. Det kan vara allt från ändringar i öppettider, information om nya produkter eller kommande träningspass. Gör du det enkelt för dina medlemmar att hålla koll på sina aktiviteter kan du också bidra till ökat deltagande och engagemang. 

Motivera och uppmuntra 

Om du kombinerar din kommunikationsstrategi med den kunddata du har tillgänglig kan du optimera dina marknadsföringsaktiviteter. Genom att nå rätt person vid rätt tidpunkt kan du till och med förhindra att en medlem lämnar dig.  

Märker du att en vanligtvis aktivmedlem har missat de senaste passen kan det vara effektivt att skicka ett motiverande och uppmuntrande meddelande. Detta gäller även vid registrering av nya medlemskap – motivera och introducera medlemmar till dina tjänster, träningspass, produkter och eventuella förmåner för att skapa ett högt engagemang redan från start. Se till att du har en långsiktig plan för att hålla dina medlemmar aktiva året runt. 

Be om feedback 

Att använda SMS som en kanal för kundundersökningar, omröstningar och feedback är ett effektivt sätt för att kunna förbättra din verksamhet – SMS har en svarsfrekvens på 45%! Du kan enkelt samla feedback genom att inkludera en länk till ett kundundersökningsformulär, eller uppmana dina medlemmar att lämna recensioner på din hemsida eller olika recensionssidor. 

Att be dina medlemmar om feedback är viktigt för att du ska kunna fortsätta utveckla din verksamhet och dina kundrelationer på bästa sätt. Även om svarsfrekvensen generellt är hög för SMS är ett tips att erbjuda en kampanjkod vid deltagande för att öka engagemanget ytterligare. 

Har du frågor om hur du kommer igång med din SMS-kommunikation? Kontakta oss eller kolla i den här nybörjarguiden. Att registrera ett konto hos SMSAPI är gratis, och det tar bara 30 sekunder!