SMS-kommunikation inom Kundtjänst

Innehållsförteckning

Effektiviteten och kvaliteten i din kundtjänst har stor inverkan på hela kundupplevelsen och kundresan. Genom att ha en kundtjänst som bygger på personlig dialog och tillgänglighet i rätt kanal kan du förbättra kundnöjdheten och kundupplevelsen samtidigt som du blir mer kostnadseffektiv. 

Oavsett bransch kan SMS utnyttjas hos din kundtjänst inom fler olika användningsområden. Vi kommer i denna artikel ge tips på hur du kan använda SMS-kommunikation samt varför SMS är en kommunikationskanal du inte kan vara utan.  

Varför SMS? 

SMS är både ett kostnadseffektivt och tidseffektivt kommunikationsverktyg. SMS har en öppningsgrad på hela 98%, och 90% av alla SMS läses inom bara några minuter. Vi har alltid telefonen nära tillhands vilket innebär att du fångar dina mottagares uppmärksamhet på en gång. 

Genom att hålla dina kunder uppdaterade med ett lättillgängligt SMS-meddelande om pågående ärenden, leveranser, påminnelser och mycket mer kan du underlätta kundresan. Att kunna erbjuda en enkel och smidig kundresa är av allra största vikt för att kunna bygga starka kundrelationer och lojalitet. Samtidigt kan du, med hjälp av SMS-kommunikation, effektivisera ditt arbete, bidra till en minskning i inkommande supportärenden och på så sätt spara värdefull tid till mer komplexa och prioriterade ärenden. Vi kommer här nedan ge konkreta exempel på hur du kan använda SMS-kommunikation i din kundtjänst. 

Påminnelser  

Att skicka bekräftelser och påminnelser via SMS gör att dina kunder snabbt kan ta del av den information du har att förmedla. Med vårt API kan du integrera ert befintliga affärssystem med vår SMS-tjänst för automatiska utskick. Då SMS har en hög öppningsgrad kan kanalen med fördel användas för påminnelser där du snabbt uppmärksammar dina kunder om försenade betalningar eller kommande aktiviteter och möten. På så sätt kan du minska antalet försenade inbetalningar, uteblivna besök och dylikt.

Bekräftelser 

Likaså kan SMS användas för bokningsbekräftelser där du kan göra det enkelt för dina kunder att vara uppdaterade i hela leveransflödet av ett köp. Förslagsvis kan automatiska SMS-utskick ske direkt vid köp, när paketet är på väg samt när det finns att hämtas ut. Då vi kollar telefonen oftare kan en sådan lösning skapa ett bättre flöde och minska försenade upphämtningar. Dessutom kommer kunderna känna sig trygga och säkra att handla hos dig när de känner sig uppdaterade genom hela leveransprocessen. 

Tidskritisk information 

Vid oförutsedda händelser kan det vara viktigt att få ut information snabbt och tillförlitligt, samt fånga mottagarens uppmärksamhet på en gång. Ett SMS är kort och koncist och når mottagaren inom bara några sekunder. Ett SMS innehåller 160 tecken med möjlighet att inkludera länkar till hemsidor, filer, bilder och videos. På så sätt är det enkelt för mottagaren att ta del av all nödvändig information, SMSet riskerar heller inte att hamna i skräppost eller försvinna bland mängden i inkorgen.

Uppdateringar i ärenden 

Genom att skicka ut uppdateringar om pågående kundärenden kan du effektivisera ditt eget arbete. Vissa ärenden kräver inte ett telefonsamtal eller långa mail, utan kan enkelt skickas ut i ett kort SMS-meddelande. Informera dina kunder om att det finns uppdateringar i ärendet med hänvisning till vart de tar del av informationen. På så sätt sparar du tid till mer tidskrävande ärenden och undviker onödiga inkommande telefonsamtal.

Kundundersökningar 

Att be om dina kunders åsikter är av stor vikt för att kunna fortsätta utveckla din verksamhet, din kundtjänst och stärka dina kundrelationer. Med SMS kan du öka antalet deltagande och få in värdefull feedback – SMS har en svarsfrekvens på hela 45%. Du kan göra SMS-utskick som inkluderar en länk till ett formulär, alternativt kan du använda dig av vår funktion för undersökningar och omröstningar där mottagarna har möjlighet att svara direkt på meddelandet. 

Med en hög och snabb svarsfrekvens kan du även i tidigt stadie följa upp eventuella kundklagomål. Om du till exempel skickar ut undersökningar efter genomförd leverans eller avslutat kundtjänstärende kan du bemöta kritiken på en gång vilket gör det enklare för dig att kunna omvända en missnöjd kund till en nöjd kund.