SMS för företag FAQ

Innehållsförteckning

Funderar du på att komma igång med SMS-kommunikation för ditt företag? SMS är ett grundläggande kommunikationsverktyg för många företag och organisationer. Kanalen har flertalet användningsområden och kan nyttjas i varje steg av kundresan. I den här bloggartikeln har vi samlat svar på vanliga frågor om SMS-kommunikation. Du får bland annat tips om hur SMS kan användas, vad som är viktigt att tänka på, hur du samlar samtycke och kunddata, samt hur du kommer igång. 

Hur kommer jag igång med min SMS-kommunikation?  

Att komma igång med att skicka SMS via SMSAPIs kundportal är enkelt och smidigt. Det första du behöver göra är att skapa ett kostnadsfritt konto, registrera dina företagsuppgifter, fylla på ditt konto med pengar och lägga till ett önskat avsändarnamn. Du betalar enbart för de SMS som du skickar. 

Om du inte redan har en kunddatabas med telefonnummer och samtycke från dina mottagare måste du därefter se till att samla in det. När du väl har din kontaktlista på plats är du redo att göra ditt första SMS-utskick! Behöver du vägledning i kundportalen har vi tagit fram denna guide som steg för steg beskriver hur du går tillväga för att göra ditt första utskick. Du kan också kontakta vår support vid frågor. 

Vad innebär samtycke och hur går jag tillväga? 

Innan du börjar skicka SMS till dina kunder behöver du, enligt lag, be om samtycke. Dina kunder måste ta ett aktivt val i att acceptera SMS-kommunikation från dig. Att be om samtycke är inte bara ett krav utan det kommer även bidra till att din kundkommunikation blir kostnadseffektiv, och det behöver inte vara så svårt. 

Du kan bland annat be om samtycke i samband med att köp genomförs eller ha ett formulär på din hemsida. Det viktiga är att du är tydlig med vad för typ av kommunikation som kommer att skickas, och om det kommer ske vid enstaka eller återkommande tillfällen. Vill du ha fler tips på hur du kan samla in samtycke och kunddata kan du läsa den här artikeln

Glöm inte att erbjuda dina kunder möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick på ett enkelt sätt. I vår kundportal kan du generera en opt-out länk som kan inkluderas i SMS-meddelandet. Dina mottagare kan då enkelt avregistrera sig genom bara ett klick.  

Vilka uppgifter ska jag be mina kunder om? 

Det allra viktigaste är att du har dina kunders telefonnummer och deras samtycke att få kommunicera via SMS. Vill du däremot spetsa till din SMS-kommunikation så är regeln – ju mer information desto bättre. Se dock till att vara transparent med vad för typ av information du samlar och varför. 

Genom att samla in information om namn, intressen, boendeort, beteenden och preferenser kan du bli mer personlig och pricksäker i din kommunikation. Utifrån den information du har om dina kunder kan du segmentera dina utskick för att nå rätt kund med rätt budskap. Dina kunder kommer bli nöjda när de får relevant information och din kommunikation kommer dessutom bli mer kostnadseffektiv.  

När kan jag använda mig av SMS-kommunikation?  

SMS kan användas i varje steg av kundresan med allt från kampanjer och erbjudanden, till tidskritisk information, påminnelser, orderbekräftelser och leveransuppdateringar. Med en öppningsgrad på 98% där 90% av alla SMS läses inom 3 minuter är SMS en effektiv kanal när du vill nå dina kunder snabbt och fånga deras uppmärksamhet på en gång. SMS kan även användas för kundundersökningar. Visste du att SMS har en öppningsgrad på 45%? Du kan hitta fler tips på användningsområden här. Vill du ha tips på hur du kan använda SMS inom just din bransch kan du leta bland vårt bransch-bibliotek. 

Hur ska jag kommunicera? 

Det beror till stor del vad ditt syfte och användningsområde är med SMS-kommunikationen. Men generellt sätt är det viktigt att tänka på att du utnyttjar kanalen på rätt sätt genom att vara kort och koncist. Var tydlig med vad du vill att dina mottagare ska göra med informationen genom att ha tydliga call to actions. Vill du att de ska ta del av ett erbjudande bör du inkludera en länk och eventuellt en rabattkod som gör det enkelt för kunden att agera på en gång. 

Tänk även på vilken tonalitet du använder så att den stämmer överens med ditt varumärke. Kom också ihåg att dina SMS-prenumeranter har gjort ett aktivt val i att ta emot SMS-kommunikation från dig. Det innebär också att de förväntar sig att informationen som kommuniceras är av värde för dem. Se därför till att skicka relevanta erbjudanden och information. Överväg vilken tid på dygnet som du gör dina utskick för att undvika onödiga irritationsmoment. 

Hur många tecken innehåller ett SMS?  

Ett SMS, eller en så kallad SMS-del, innehåller som standard 160 tecken. Om du överskrider 160 tecken kommer meddelandet skickas som flera delar där du betalar för antalet SMS-delar. SMSet kommer fortfarande att se ut som ett vanligt SMS hos mottagaren. Använder du dig av specialsymboler, som emoticons, kommer de räknas som mer än ett tecken. När du gör ett SMS-utskick från SMSAPIs kundportal kan du kontrollera antalet SMS-delar innan du skickar det. Nedan kan du se en tabell på hur SMS-delar räknas.  

Hur mycket kostar det att skicka SMS? 

Priset skiljer sig mellan olika SMS-leverantörer och påverkas även av vilka länder du skickar till. Hos SMSAPI kostar ett SMS 0,450 SEK när du skickar till mottagare i Sverige. Du hittar hela prislistan här.  

Vad innebär tvåvägskommunikation? 

I SMSAPIs kundportal finns det möjlighet att skicka SMS via tvåvägskommunikation. Detta innebär att du kan både skicka och ta emot SMS från dina kunder. Det enda som behövs är ett så kallat långnummer. För att komma igång med tvåvägskommunikation behöver du först kontakta vår support för offert och uppsättning av ett långnummer. Att sedan skicka SMS till dina kunder via ett långnummer kostar lika mycket som ett vanligt SMS och att ta emot SMS från dina kunder är gratis. 

Tvåvägskommunikation passar utmärkt för bland annat kundundersökningar där dina kunder har möjlighet att svara direkt på SMS-meddelandet. Det fungerar även utmärkt om du vill att dina kunder ska ha möjlighet att svara på dina meddelande i samband med till exempel leveranser. Då kan du ge kunden möjlighet att ändra leveranstid eller upphämtningsplats.   

Vad innebär det att skicka SMS via API? 

API står för Application Programming Interface och är en uppsättning kommandon som gör att olika applikationer kan kommunicera med varandra. Med ett API kan du integrera ditt företags befintliga system med vår SMS-tjänst för att till exempel göra automatiska SMS-utskick av påminnelser och notifikationer. 

Genom att integrera med API kan du dra nytta av de funktioner som finns i andra system eller plattformar. Genom att integrera ditt befintliga system med vår SMS Gateway kan du automatisera din kundkommunikation. För en e-handel skulle ett integrerat API bland annat kunna innebära att automatiska SMS-utskick triggas av kvarglömda produkter i varukorgen eller orderbekräftelser och leveransuppdateringar vid köp. 

Vill du läsa mer om hur du kommer igång med vårt API kan du läsa den här guiden

Vill du ha mer information om funktionerna i vår plattform kan du utforska alla våra guider eller vår FAQ. Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundsupport.