Innehållsförteckning
Välkommen till det första avsnittet av SMSAPIs guide. Vi börjar med en kort rundtur i vår kundportal.
Guide av kundportalen
- SMS-meddelanden
- Hantering av kontakter
- Övriga funktioner
- API- och kontoinställningar
Ta en titt på filmen nedan för en rundtur i vår kundportal (på engelska).
Dashboard och huvudmeny
När du loggar in i kundportalen kommer du till din Dashboard. Här hittar du kontosaldo med antal poäng, statistik fördelat per dag. Längre ner hittar du även sektionerna ”Visste du att…” som tipsar dig om viktiga funktioner, samt ”Bli en expert på SMS-marknadsföring!” – en 160 sekunders video med lite tips.
På startsidan finner du också en översikt av kontoaktiviteter och snabbåtkomst till de mest använda funktionerna, så som: skicka SMS, lägga till avsändarnamn och importera kontakter. Huvudfunktionerna på SMSAPIs kundportal finner du i den vänstra kolumnen.
SMS-meddelanden
SMS-meddelandesektionen består av en Gateway som tillåter dig att skapa innehåll, skicka SMS-kampanjer och importera kontakter.
Här kan du även se historik, rapporter, schemalagda meddelanden, utkast, avsändarnamn samt skapa och spara mallar.
Kontaktlistan
I sektionen ”kontaktlistan” kan du hantera din kontaktdatabas. Här kan du lägga till individuella kontakter, skapa och namnge grupper, importera kontakter från en fil samt skapa anpassade fält.
Här hittar du även en lista på de telefonnummer/mottagare som har avregistrerat sig via en opt-out-länk och en sektion där du kan hantera mottagare som har svartlistats.
Fler funktioner
Under sektionen ”Fler funktioner” hittar du verktyg som går att addera för att utveckla din SMS-kommunikation. Här kan du skapa och hantera rabattkoder, sätta upp automatiska födelsedags-SMS och hantera förkortade länkar. Här finns också en funktion som du kan använda på din hemsida för att samla in kunduppgifter.
API- och kontoinställningar
Under huvudfunktionerna i dashboarden hittar du API-inställningar för att integrera SMSAPI-systemen med en programvara.
I övre delen av dashboarden hittar du din kontobalans och under fliken ”hjälp” får du tillgång till API-dokumentation, kontakt och möjligheten att direkt rapportera ett systemfel. Bredvid hittar du betalningssektionen där du enkelt kan ladda på ditt konto, ladda ner fakturor och se aktuell prislista.
När du klickat på ditt användarnamn i det övre högra hörnet kommer du till användarinställningar, säkerhet, underanvändare och statistik. Här hittar du även knappen för att logga ut.