SMSAPI guide #2 - första stegen i kundportalen

Innehållsförteckning

Välkommen till nästa avsnitt av vår guide för SMSAPI! I den här texten kommer du att lära dig hur du skapar ditt konto samt hur du kommer igång med kontot för att skicka ut SMS-utskick på bara några minuter.

Första stegen i kundportalen

  • Aktivera ditt konto
  • Lägg till ett avsändarnamn
  • Ladda kontot

Titta på videoklippet nedan som förklarar hur du använder de vanligaste funktionerna i kundportalen

Aktivera ditt konto

För att dra full nytta av plattformens funktioner behöver du fylla i företagsuppgifterna genom att klicka på ”Aktivera konto” eller gå in på fliken betalningar och välj aktivera konto.

Att tillhandahålla företagsinformation är ett villkor för en framgångsrik kontoaktivering, först då kan er kontoansvarig verifiera uppgifterna. Om ditt företag inte har ett organisationsnummer/VAT-nummer kommer du att bli ombedd att skicka oss en kopia av era registreringsdokument.

Hur kan man snabba på aktiveringsprocessen?

    Det är viktigt att lägga uppmärksamhet åt att de uppgifter du anger är korrekta, samt att fylla i alla fält eftersom de kommer att visas på kvitton och minskar verifieringsprocessen.

Du kanske undrar varför vi behöver så mycket information, och anledningen till det är att vissa personer tyvärr försöker missbruka vår tjänst. Därför behöver vi skydda plattformens tjänster mot phishing och annan olämplig användning.

Lägg till ditt första avsändarnamn

Nästa steg är att lägga till ditt SMS-avsändarnamn (även känt som SMS-branding). Det här gör du genom att använda genvägen i instrumentpanelen ”Lägg till avsändarnamn” eller genom att klicka i den vänstra kolumnen på ”SMS-meddelanden” och sedan på ”avsändarnamn”.

Avsändarnamn och regler

    Beroende på den lokala telekommunikationslagen kan avsändaren vara ett alfanumerisk namn som visas istället för telefonnumret i mottagarens SMS-inkorg.

Ett alfanumeriskt avsändarnamn hjälper till att identifiera avsändaren av meddelandet. Det kan exempelvis vara namnet på företaget eller produkten. GSM-standardsrestriktionerna tillåter användning av upp till 11 tecken. För att ange ditt telefonnummer som avsändarnamn måste du verifiera det med ett SMS-meddelande som skickas till önskat nummer.

SMSAPI guide #2 - så lägger du till ett avsändarnamn
Lägg till avsändarnamn i SMSAPIs kundportal för SMS-utskick

Varje gång du lägger till ett namn måste du godkänna ett uttalande som bekräftar avsändarens rätt att använda det. För att förhindra missbruk av avsändarnamn verifieras var och en av dem av vår kundsupport. Information om korrekt verifiering skickas via mejl.

Ladda ditt SMSAPI-konto

Det sista förberedande steget är att fylla på kontot. Navigera till fliken ”Betalningar” i det övre högra hörnet, och välj ”ladda kontot”. Du kan betala med Swish, kredit- eller bankkort. Det är också möjligt att använda automatiska betalningar efter överenskommelse med din kontoansvarig. Det är även viktigt att komma ihåg att det lägsta beloppet att fylla på är 500 SEK.

Under ”Betalningar” kan du se SMS-kostnaden för det specifika land du vill skicka till. Så exempelvis för att skicka 1000 meddelanden, där ett meddelande kostar 0,4500 SEK, behöver du fylla ditt konto med minst 450 SEK. Du ser även ditt poängsaldo högst upp i panelen.

Nästa gång du loggar in på SMSAPI blir du ombedd att godkänna att vi skickar ut marknadsföring via mejl och SMS. Vi lovar, vi kommer inte att spamma dig. Allt material vi skickar är i utbildningssyfte och för att göra dig bekväm med vår plattform här på SMSAPI.