SMSAPI - samla in kunddata

Innehållsförteckning

Välkommen till nästa del av SMSAPIs guide. I den här delen lär du dig att använda SMSAPIs smarta widget för att samla in kunddata, du implementerar den enkelt på er hemsida och bygger därmed er egen databas.

Bygg din egen databas med vår smarta widget för att samla in kunddata

  • Samla in kunddata
  • Redigera SMS-aviseringar
  • Designa er egen widget

Inställningarna för att samla in kunddata med vår widget hittar du under fliken ”Fler funktioner”. Med den här funktionen kan du placera widgeten var som helst på er hemsida. Som standard är denna funktion inaktiv, så du behöver aktivera den när konfigurationen är klar.

Samla in kunddata

Det första du behöver göra är att välja registreringstyp. Ett alternativ är att du väljer en förvald grupp till kunden, gruppen skapar du i förväg. Du kan också be kunden själv göra ett eget val av lämplig grupp när de fyller i widgeten.

Förutom telefonnumret kan du bestämma vilka anpassade fält som ska visas i widgeten och vilka av dem som är obligatoriska.

Därefter hittar du inställningar för SMS-meddelanden. Kom ihåg att välja avsändarnamn från vilket ett verifierings-SMS kommer att skickas.

För att uppmuntra potentiella kunder att registrera sig i din databas kan du ge en rabattkod. För att göra det behöver du välja önskad rabattkod. En sådan grupp skapas och laddas upp under fliken ”Rabattkoder” i menyn till vänster.

Du kan också begränsa antalet försök att skicka meddelanden per dygn till ett telefonnummer.

Redigera SMS-aviseringar

Sedan kan du skapa och modifiera innehållet för tre olika typer av SMS-aviseringar: SMS vid verifiering, SMS vid bekräftelse av en fullständig registrering samt SMS efter avregistrering. Varje meddelande kan också innehålla parametern ”namn” samt en länk för opt-out för avregistrering. Vi rekommenderar starkt att du infogar parametern ”Verifieringskod” eftersom det hjälper dig att auktorisera användaren med ett SMS-meddelande.

Om du vill hoppa över att ett SMS skickas när en kontakt registrerar sig lämnar du SMS-fältet tomt. Du kan också ange ditt telefonnummer för aviseringar varje gång en ny kontakt registrerar sig.

! Samla in kunddata – en GDPR-kompatibel lösning

Under fliken ”Avtal” kan du lägga till valfritt antal godkännanden, av behandlingen av personuppgifter för specifika ändamål, och skapa en informationsklausul baserad på de ifyllda uppgifterna.

Designa din widget

Under fliken ”förhandsvisa” kan du designa widgeten: rubrik, bakgrundsfärg, teckensnitt, bredd och höjd i pixlar samt redigera det meddelande som visas i widgeten när kunden har slutfört registreringen.

Efter en fullständig konfiguration, aktivera applikationen genom att välja ”JA” under fliken ”Inställningar” och klicka sedan på ”Spara”. Det sista steget är att gå till fliken ”Källkod”. Där är det möjligt att tillhandahålla en direktlänk till widgeten eller kopiera koden och placera den valda konfigurationen på din hemsida.

Det är bra att komma ihåg att applikationen kommer att vara aktiv om det finns minst sex poäng på ditt kontosaldo, det här för att säkerställa att leveransen av SMS med verifieringskod kan skickas. Statistik för insamlad data hittar du under den sista fliken ”Statistik”.