SMSAPIxSPF Seniorerna

Innehållsförteckning

SPF Seniorerna Hestra sökte efter en lättanvänd och alternativ lösning för att kunna kommunicera med sina medlemmar och valde SMSAPI som SMS-leverantör. Målet var att hitta en kostnadseffektiv och smidig lösning som hjälpte dom att nå ut till föreningens medlemmar.   

SPF Seniorerna Hestra är en pensionärsförening på omkring 250 medlemmar i åldrarna 66 till 100 år. Vi har partat med Roland Edvarsson som är webbredaktör på SPF Seniorerna Hestra och ser till att medlemmarna blir informerade om de aktiviteter, möten och händelser som sker inom föreningen. 

Föreningen har tidigare använt sig av mejl- och brevutskick, men insåg att öppningsfrekvensen för mejl var låg och brev var alldeles för dyrt. Idag använder de sig i första hand av SMS som kommunikationskanal, men kompletterar även med mejl till de medlemmar som föredrar det.  

– Vi började titta efter andra lösningar när vi insÃ¥g att brev blev för dyrt, och att mejlen sällan blev lästa av vÃ¥ra medlemmar. Vi sÃ¥g snabbt en tydlig förbättring med SMS, det var mer kostnadseffektivt och vÃ¥ra medlemmar blev mer aktiva och deltog i fler aktiviteter när de fick informationen via SMS, säger Roland Edvardsson, webbredaktör pÃ¥ SPF Seniorerna Hestra.   

Under pandemin har föreningen haft mycket aktiviteter via Zoom och Teams, och då har SMS fungerat utmärkt för att informera medlemmarna. Sedan de implementerade SMS som kommunikationskanal har de märkt en förbättring i deltagarantalet. De flesta har mobiltelefonen nära tillhands, vilket Roland menar kan vara anledningen till att fler läser informationen i tid och kan agera snabbare.    

Redan innan föreningen började använda sig av SMSAPI skickade de SMS, men då manuellt och enstaka utskick. Men med hjälp av SMSAPIs verktyg har de nu kunnat effektivisera det arbetet genom att göra större massutskick, något de tycker fungerat väldigt smidigt.  

- SMS-utskicken har fungerat väldigt bra och plattformen har de funktioner vi behöver. I uppstartsfasen hade jag stor hjälp av SMSAPIs kundsupport som fanns nära tillhands när jag behövde hjälp och vägledning i plattformen, säger Roland Edvardsson, webbredaktör på SPF Seniorerna Hestra.  

Föreningen skickar idag SMS flera gÃ¥nger i mÃ¥naden till de medlemmar som vill ta emot SMS och fortsätter i dagsläget arbetet med att rekrytera nya medlemmar och bygga upp deras medlemsregister.Â